Przeskocz do treści

Odmowy udzielenia pożyczki i co dalej?

Od 4 maja, czyli dnia w którym w życie weszła ustawą dostosowującą nasze prawo do RODO, nastąpiła również znacząca modyfikująca przepisów prawa bankowego. Od tej daty zarówno firmy pożyczkowe jak i banki muszą udzielić szczegółowej odpowiedzi dlaczego odmówiły przyznania kredytu, pożyczki lub chwilówki.

Do momentu obowiązywania nowych przepisów pożyczkodawca miał obowiązek podać przyczynę odmowy wyłącznie jeśli wynikałaby ona z negatywnych informacji zamieszczonych w BIK lub innych bazach dłużników jak KRD, ERIF czy BIG Infomonitor.

Nowe przepisy kładą na firmy pożyczkowe obowiązek udzielenia szczegółowej odpowiedzi na pytanie dlaczego chwilówka lub kredyt nie zostały przyznane. Dlatego muszą one dokładnie wytłumaczyć jak obliczali zdolność kredytową, jakie założyli miesięczne dochody i wydatki przy obliczaniu tego wskaźnika.
Obowiązek udzielenia szczegółowej odpowiedzi odbywa się na wyraźne życzenie klienta i jest bezpłatne. Odmowa udzielenia informacji o odrzuceniu aplikacji może zostać zaskarżona do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do Rzecznika Finansowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

÷ 7 = 1