Przeskocz do treści

Chwilówki w 2017 roku – analiza rynku

Rok 2017 był przełomowy dla firm działających na rynku chwilówek online. Nowe regulacje wpłynęły na spadek przychodów i zysków całego sektora pozabankowego.

Podsumowanie roku 2017

Ograniczenia rynku, które obecnie są już uregulowane przez 13 aktów prawnych, odbiło się na firmach udzielających chwilówki przez Internet. W skrócie statystyki 2017 roku przedstawiają się następująco:

  • firmy pozabankowe udzieliły 3,87 mln pożyczek,
  • przeciętna chwilówka w 2017 wyniosła 1100 zł,
  • średni dochód na jednego klienta wyniósł 70 zł,
  • przychody sektora pozabankowego wyniósł 3,7 mld zł,
  • zysk sektora pozabankowego wyniósł 212,3 mln zł.
Infografika przygotowane przez Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (PZIP)

Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (PZIP) zrzeszający największych pożyczkodawców pozabankowych wycenił rentowność aktywów firm pozabankowych na poziomie 3,2%. Dla porównania, banki komercyjne maję ten wskaźnik na poziomie 1% - 2%, maksymalnie 2,5%. Jak więc widać działalność pozabankowa jest trochę bardziej zyskowna niż bankowa.

Na jednym kliencie firmy z chwilówkami zarabiają średnio nieco ponad 70 złotych. Przeciętny klient otrzymuje chwilówkę w kwocie 1100 złotych.
Obecne ograniczenia narzucają na taką chwilówkę maksymalny koszt w wysokości około 310 złotych. Z danych udostępnionych przez PZIP wynika, że przychód z przeciętnej chwilówki w wysokości 1100 złotych to 133 złotych. Warto dodać, że promocja pierwsza chwilówka za darmo znacznie obniża przychód firm pożyczkowych.

Top 5 największych firm pożyczkowych w 2017

Największe firmy pożyczkowe zrzeszone w w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych (PZIP). Na wstępie warto zauważyć, że w 2017 roku zysk największych firm zmniejszył się o 38%, w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Ma to oczywisty związek z ograniczeniami rynku, w szczególności rolowaniem chwilówek.

Jedyną firmą z czołówki, która rok 2017 może zaliczyć do udanych jest Vivus, który zakończył ten rok z większym zyskiem niż w roku wcześniejszym i tym samym wysunął się na prowadzenie.

W oczy rzuca się też różnica między 4 a 5 firmą zestawienia. Wonga wypracowała tylko jednocyfrowy (w mln) zysk, a mniejsze firmy miała jeszcze gorszy wynik od brytyjskiej firmy z chwilówkami online.

Grafika przygotowane przez Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (PZIP)

Przystawalność chwilówek

W ostatnich latach spada odsetek wniosków akceptowanych dla nowych klientów.
W okresie od 2015 do 2017 roku przyznawalność obniżyła się o 5 pktów procentowych do poziomu 42 proc. Dane dotyczą firm zrzeszony w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych (PZIP).

Źródło

Dodaj komentarz